Sunday, July 28, 2019

Bila demokrasi ancam kedaulatan undang-undang


Oleh Dr Shamrahayu A Aziz

HUBUNGAN antara kedaulatan undang-undang dan demokrasi begitu penting untuk kita bincangkan. Jelasnya sekarang rata-rata masyarakat kita terpesona dengan istilah demokrasi walaupun pemahaman mengenai demokrasi dan kesannya masih nipis.

Adakalanya yang difaham dalam istilah demokrasi itu cuma sekadar pilihan raya bebas serta kebebasan asasi, terutama kebebasan bersuara.

Kedaulatan undang-undang pula, mengikut difaham, meletakkan tanggungjawab ke atas semua pihak untuk mentaati undang-undang. Oleh itu, kedaulatan undang-undang adalah penting untuk demokrasi kerana ia menetapkan asas untuk mana demokrasi itu berpegang.
Antara hasil proses demokrasi menerusi pilihan raya ialah undang-undang. Ada pelbagai jenis undang-undang, termasuk undang-undang menentukan hal berkaitan peruntukan sumber awam; yang memberi kuasa kepada pegawai awam bertindak bagi pihak masyarakat dan ada juga menentukan norma tingkah laku atau perbuatan yang boleh diterima dan dilarang dalam masyarakat seperti undang-undang jenayah.

Demokrasi, melalui sistem pilihan raya melantik penggubal undang-undang. Mereka berbahas dan meluluskan undang-undang yang dianggap suara kolektif rakyat.

Dikawal Perlembagaan
Dalam berbahas dan bersetuju membuat undang-undang, penggubal undang-undang yang dipilih melalui proses demokrasi itu dikawal oleh Perlembagaan. Maksudnya, setiap undang-undang diluluskan dewan perundangan hendaklah selaras dengan peruntukan Perlembagaan.

Oleh kerana Perlembagaan itu dokumen yang boleh dicorak tafsirannya, maka demokrasi membolehkan Perlembagaan dibaca mengikut kehendak penggubal undang-undang. Sebagai contoh, sekiranya piawaian Perlembagaan disekularkan, maka undang-undang diluluskan dewan perundangan melalui proses demokrasi itu akan menjadi sekular.

Kemudian, dalam proses demokrasi juga prinsip kedaulatan undang-undang, kita mempunyai sistem mahkamah yang memainkan peranan penting dalam membuat tafsiran undang-undang. Sekiranya sesuatu undang-undang itu dibawa ke hadapan mahkamah dan mahkamah mengambil pendekatan sekular, maka undang-undang terbabit bersifat sekular.
Dalam dua keadaan ini, dapatlah kita lihat bagaimana nanti demokrasi mengawal kedaulatan undang-undang dan memonopoli penggunaan kuasa ketika menggubal undang-undang walaupun dalam amalan kita demokrasi mungkin tidak mengawal mahkamah. Monopoli terbabit sah dari segi perundangannya (menurut demokrasi), tetapi dari satu sudut lain, demokrasi boleh dilihat sebagai ancaman kepada kedaulatan undang-undang.

Usah terpesona
Janganlah terkejut pula jika dikatakan demokrasi menjadi ancaman kepada prinsip kedaulatan undang-undang. Demokrasi membolehkan penggubal undang-undang, secara sah dari sudut perundangan untuk membuat undang-undang mengikut kehendak mereka sekiranya berjaya mendapat sokongan majoriti ahli dewan perundangan.

Oleh itu, menerusi pilihan raya, demokrasi boleh memilih pimpinan yang disukai majoriti dan seterusnya menjadi penggubal undang-undang. Umpamanya, majoriti boleh memilih pimpinan yang rasis; majoriti juga boleh memilih pimpinan yang tidak mementingkan agama dalam pentadbirannya. Sekiranya pemilihan menerusi demokrasi berlaku sebegini, undang-undang akan diwarna mengikut corak kemahuan demokrasi itu.

Oleh itu, amat penting untuk kita menentukan struktur asas Perlembagaan supaya Perlembagaan tidak ditafsir (sama ada oleh penggubal undang-undang atau mahkamah) mengikut kehendak demokrasi yang tidak berpendirian dan tidak berprinsip. Demokrasi hendaklah berpaksi kepada sifat keluhuran Perlembagaan yang mempunyai struktur asas.
Kita janganlah terlalu terpesona dengan 'demokrasi'. Kita juga jangan begitu terpesona kepada perjuangan parti politik, yang mahu membentuk masyarakat demokratik dan mahu membentuk Perlembagaan kepada prinsip sekular.

Penulis ialah Felo Utama Kajian Syariah, Undang-Undang dan Politik, Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)