Dr Shamrahayu A Aziz
Banyak
kekeliruan tafsiran Perlembagaan dan polemik berkenaan perundangan Islam telah
ditimbulkan oleh kumpulan G25 menerusi perbahasan mereka di bawah tajuk 'Islam
dalam sistem demokrasi berperlembagaan' (Islam in Constitutional Democracy).
Tafsiran
Perlembagaan yang dikemukakan itu berkisar persoalan kebebasan asasi yang
dikaitkan dengan prinsip demokrasi. Dirangkaikan juga kedudukan Islam dan
seterusnya mempersoalkan kedudukan perundangan Islam.
Tafsiran
Perlembagaan yang dibuat oleh G25 mengenai kebebasan asasi dan kedudukan Islam
serta perundangan Syariah adalah tidak bertepatan dengan peruntukan dan amalan
perundangan di Malaysia serta norma dan nilai masyarakat. Ia juga tidak selaras
dengan keputusan mahkamah.
Dalam
proses menggubal Perlembagaan Persekutuan, Suruhanjaya Reid ada menyebut pada
perenggan 14 laporannya bahawa mereka akan membentuk kerangka bagi sebuah
negara yang united, free and democratic. Hasilnya, walaupun perkataan
'demokrasi' tidak disebut, ciri-ciri demokrasi dapat dilihat dalam
Perlembagaan, seperti sistem pilihan raya dan kebebasan asasi.
Tidak
disangkal, tujuan demokrasi ialah untuk memberikan hak kepada rakyat untuk
memperaku kerajaan serta menjamin kebebasan. Kenapa demokrasi mahu rakyat
memperaku kerajaan? Kenapa demokrasi menjamin kebebasan?
Asalnya
tidak ada salah dengan demokrasi. Tidak juga salah dengan kebebasan. Tetapi ia
menjadi salah apabila kedua-dua istilah itu tidak dinilai dari perspektif
tujuan luhurnya. Dalam analisis yang lebih mendalam, tujuan luhur demokrasi
bukan semata-mata kebebasan, tetapi demokrasi mahu membina masyarakat teratur;
rakyat dan pemerintah bersemuka dan bekerjasama; saling hormat menghormati;
kumpulan majoriti dan minoriti juga bertoleransi dengan rasa muhibah. Tiada
penindasan.
Keluhuran
demokrasi diutama
Hidup
bernegara seperti diniatkan Perlembagaan ialah menegakkan tujuan luhur demokrasi
itu. Perlembagaan menjadi mekanisme dan rujukan utama untuk mencipta masyarakat
dan negara yang sejahtera serta teratur. Untuk berlaku adil kepada demokrasi,
tujuan luhurnya hendaklah direalisasikan. Tujuan bernegara dalam sebuah
demokrasi seperti kehendak Perlembagaan Persekutuan tidak boleh disalah erti
untuk menjadi hamba kepada kebebasan semata-mata.
Serata
dunia, demokrasi mempunyai kerencaman rupa paras. Prinsip asas demokrasi
seperti pilihan raya mungkin serupa, tetapi tidak juga sama di serata dunia.
Oleh itu, perincian kepada demokrasi dalam negara berbeza juga pelbagai dan
mengikut ketentuan diri negara terbabit.
Kita
harus jelas tujuan bernegara. Perlembagaan Persekutuan mahu membentuk negara
yang sejahtera fizikal dan bahagia dari segi rohaninya. Kita harus lebih
berhati-hati dalam mengungkap perkataan 'demokrasi' dan 'kebebasan' dalam
konteks Perlembagaan Persekutuan.
Demokrasi
dan kebebasan dalam Perlembagaan Persekutuan diwarnai ciri-ciri watan warisan
masyarakat, identiti dan maruah negara. Malaysia mengamalkan sistem demokrasi
beraja; Malaysia menganut agama Islam; mempunyai warga yang ada nilai jati diri
bangsanya, beradat dan mempunyai resam. Malaysia bukan semata-mata mengamalkan
demokrasi berparlimen.
Pertahan
nilai watan, jati diri
Dengan
adanya nilai watan dan jati diri bangsanya, demokrasi di Malaysia harus
disesuaikan dengan nilai berkenaan. Jika tidak, tidak akan ada keteraturan
dalam masyarakat dan kesejahteraan tidak akan dicapai. Demokrasi dan kebebasan
hendaklah diterima dan diamal hanya dalam kerangka ciri-ciri watan itu.
Sekiranya
demokrasi hanya dibaca dengan maksud kebebasan, nescaya ia akan melenyapkan
ciri-ciri watan. Prinsip agama, moral dan nilai tempatan nescaya akan terhapus.
Sekiranya ini berlaku, akan hilanglah maruah dan identiti negara. Kita tidak
akan dapat menikmati keteraturan dan kesejahteraan dalam bernegara.
Keteraturan
dan kesejahteraan negara amat berkait rapat dengan nilai dan peraturan moral
masyarakatnya. Keteraturan sosial akan tercipta dalam masyarakat apabila ada
sistem nilai dan norma sosial yang jelas serta ideologi yang benar. Jika nilai
dan norma dalam masyarakat tidak jelas dan ideologi kucar kacir, maka akan
timbullah keadaan yang dinamakan anomie, iaitu kekacauan norma yang tidak lagi
mempunyai istilah 'yang baik' dan 'yang buruk.' Akan celarulah seluruh
masyarakat dan negara.
Akhir
sekali, sebagai peringatan untuk kita, mengambil ilmu hendaklah dari sumber
yang benar. Belajar ilmu daripada alimnya. Berpendapat dan bercakap hendaklah
daripada ilmunya. Bukan diambil ilmu agama itu dari sisi akal, logik dan
rasional manusia semata-mata. Maka, berwaspadalah dan berhati-hatilah, moga
tiada fitnah ilmu, tiada fitnah kepada agama.