Oleh Dr Shamrahayu A
Aziz
SOAL
perpaduan menjadi tajuk sepanjang masa. Perlembagaan adalah dokumen yang
menjadi asas kepada perpaduan. Sebagai dokumen yang menjadi tunggak kepada
kemakmuran dan kesejahteraan negara, soal perpaduan adalah cabaran besar kepada
Perlembagaan, pada suatu ketika dulu, ketika ini dan pastinya masa akan datang.
Bermula
dari masa ia mahu digubal, itulah juga cabaran utamanya. Pada masa itu jugalah,
ia perlu memberi perhatian utama kepada perubahan landskap kewarganegaraan.
Maka Perlembagaan, sebagai undang-undang tertinggi negara hendaklah juga
menyantuni keadaan atau perubahan tersebut dengan memberi perhatian kepada
keadaan keseluruhan sistem sosial dan ekonomi kumpulan warganegara terbabit.
Perlembagaan
perlu dihasratkan sebagai peneraju kepada perpaduan, walaupun perkataan
tersebut tidak disebut dengan lafaz harfiah di dalamnya. Perlembagaan kita
tidak menyebut dalam mana-mana peruntukannya, sebagai contoh, tentang perpaduan
atau simbol perpaduan bagi komponen masyarakat.
Ini
tidak bermakna Perlembagaan kita tidak mementingkan perpaduan. Beberapa
peruntukan Perlembagaan boleh difahami sebagai pemangkin kepada perpaduan dan
seterusnya penyatuan masyarakat Malaysia yang jelas dikenali dengan identiti
kaum dan juga agama yang berbeza-beza.
Demokrasi
tangani isu penting
Perlembagaan
meletakkan tanggungjawab ke atas institusi di luar demokrasi, terutamanya
institusi raja sebagai satu mekanisme penting tentang perpaduan. Walaupun
mekanisme demokrasi dilihat sebagai boleh menangani isu atau perkara penting
dalam pembentukan negara, namun, dalam konteks perpaduan, keupayaan demokrasi
masih lagi boleh dibahas.
Dalam
demokrasi itu terkandung konsep kelebihan yang ada pada kelompok majoriti
walaupun di dalamnya juga terzahir hak kumpulan minoriti. Namun, dalam negara
seperti Malaysia, prinsip yang ada dalam demokrasi itu belum tentu dapat
menyamai teori dan aplikasinya. Kesukaran menerima prinsip demokrasi sepenuhnya
dalam konteks perpaduan kerana demokrasi juga membabitkan power struggle atau
perebutan kuasa, dan dibimbangi demokrasi itu menjadi hanya satu ilusi.
Seperti
juga pendapat Aristotle, ahli falsafah Greek yang terkenal tentang penyatuan
tiga sistem pemerintahan, iaitu demokrasi, monarki dan aristokrasi, adalah
sistem terbaik pembinaan negara.
Dalam
meraikan sistem demokrasi diperlukan satu mekanisme pengimbang, supaya power
struggle dalam demokrasi itu tidak mendatangkan impak negatif ke atas subjek
yang dipimpin dalam sesebuah negara. Dalam konteks perpaduan, subjek yang
dimaksudkan ialah rakyat yang berbilang kaum, bangsa, agama dan budaya.
Dari
sini, wujudnya satu keperluan kepada sistem lain yang wujudnya di luar sistem
demokrasi. Ini bagi memastikan demokrasi tidak dinodai oleh power struggle
semata-mata dan seterusnya memburukkan keadaan.
Demokrasi
dalam negara kita juga begitu. Demokrasi diseimbangkan dengan kuasa di luar
demokrasi. Kuasa di luar demokrasi itu adalah sistem monarki. Sistem monarki,
atau sistem raja ini tidak berada secara mutlaknya dalam sistem demokrasi
kerana pemilihan atau lantikannya bukan bersandarkan sistem asas demokrasi.
Raja
berperlembagaan
Kedudukan
raja dalam pentadbiran sosial dan ekonomi negara dapat dilihat dengan sempurna
dengan beberapa peruntukan perundangan walaupun istilah raja berperlembagaan
tidak disebut dengan patah perkataannya dalam Perlembagaan. Dengan kata lain,
dua istilah penting, iaitu demokrasi dan raja berperlembagaan tidak disebut
dengan harfiah dalam Perlembagaan.
Hanya
ciri-ciri keduanya itu dimaksudkan oleh pelbagai peruntukan Perlembagaan. Dalam
konteks perpaduan, selain daripada demokrasi, Perlembagaan menonjolkan peranan
institusi raja.
Sebagai
contoh, Perkara 153. Perkara 153 ini sering dimomokkan sebagai satu peruntukan
mendiskriminasi, tetapi ia sebenarnya satu contoh tentang peruntukan
mencernakan perpaduan dan meletakkan peranan penting yang boleh dimainkan oleh
institusi raja.
Perkara
153 meletakkan tanggungjawab ke atas Yang di-Pertuan Agong untuk menjaga kuota
kepada orang Melayu dan dengan pembentukan Malaysia, setelah Perlembagaan
memperakui kedudukan Sabah dan Sarawak, Perlembagaan meletakkan juga
tanggungjawab institusi raja dalam menjaga kemaslahatan anak-anak Negeri. Pada
masa sama, institusi Yang di-Pertuan Agong juga diberikan tanggungjawab untuk
menjaga kepentingan sah kumpulan-kumpulan lain bukan berbangsa Melayu.