Oleh Dr Shamrahayu A
Aziz
Demokrasi
dan sistem pemerintahan, pentadbiran serta pengurusan negara dalam Islam sudah
lama menjadi perbahasan. Kebanyakannya menyebabkan percambahan pelbagai
pemikiran dalam kalangan orang Islam.
Ahli
fikah, ahli politik dan pengkaji sosial banyak menghasilkan karya atau
mengeluarkan pendapat berkaitan demokrasi dan Islam. Umumnya persoalan utama
dalam perbahasan ialah mengenai persamaan dan juga perbezaan antara keduanya.
Demokrasi
ialah ideologi yang terhasil daripada pemikiran manusia. Islam pula adalah
agama yang disumberkan kepada wahyu Ilahi. Antara ideologi dan agama sudah
tentu keduanya ada perbezaan yang ketara walaupun persamaan juga ada.
Perbezaannya
berkisar kepada sumber atau asas kepada keduanya. Perbahasan mengenai keduanya
sentiasa mendapat tempat, bukan sahaja dalam perbahasan akademik dan berterusan
dalam ruang lingkup lain, terutama politik.
Arab
Spring yang melanda negara di Asia Barat dan ancaman semasa, seperti kegiatan
militan Negara Islam (IS) juga berkaitan. Laungan demokrasi liberal semakin
menggerunkan. Sebagai contoh, demokrasi dalam urusan atau tiket kebebasan asasi
amat menyerlah dan ini membimbangkan.
Pengaruh
demokrasi
Bukan
mudah untuk memahami dan menerajui keduanya secara serentak. Bagi pemikir
Islam, perkara paling dibimbangi ialah pengaruh demokrasi yang tidak dikawal ke
atas sistem agama sehingga menghakis prinsip asas agama, terutama akidah dan
akhlak. Inilah cabaran hebat yang juga kita sedang alami dalam negara.
Ketika
proses kemerdekaan dan ketika penggubalan Perlembagaan, Suruhanjaya
Perlembagaan atau Suruhanjaya Reid diarahkan melalui syarat atau terma rujukan
lantikan untuk membentuk sebuah Perlembagaan dengan sistem demokrasi dengan
membina a democratic form of
government.
Oleh
itu, menurut kerangka perundangan sebagaimana dijamin oleh Perlembagaan,
mengamalkan sistem demokrasi. Kita mempunyai elemen penting demokrasi seperti
sistem pilihan raya, kebebasan asasi, prinsip kebertanggungjawaban, kebebasan
badan kehakiman dan prinsip kedaulatan undang-undang.
Dalam
kerangka perundangan negara, kita juga menerima dua sistem yang berangkaian,
iaitu sistem demokrasi berparlimen dan Raja Berperlembagaan.
Jika
diungkit salasilah wujudnya demokrasi jenamaan Barat itu, ia disandarkan kepada
sifat intelektual manusia. Tetapi adakah demokrasi itu yang kita mahukan dalam
pelaksanaan demokrasi dalam negara kita? Kerangka perundangan kita bukan
menerima sistem demokrasi dalam erti kata yang menolak prinsip atau nilai
sejarah dan amalan tradisi negara. Kita menerima prinsip demokrasi dengan
mengambil kepentingan nilai tempatan, termasuk nilai murni dalam agama.
Sistem
demokrasi kita tidak boleh menyanggahi sistem raja berperlembagaan yang
menggalas tanggungjawab menjaga dan memelihara Islam sebagai agama negara dan
agama yang menjadi asas kepada ideologi negara.
Demokrasi
bukan sahaja merujuk kepada kerangka Perlembagaan Persekutuan tetapi juga
demokrasi yang diterima dalam Perlembagaan negeri.
Justeru,
dalam membahaskan konsep demokrasi dan amalannya di negara kita, kita hendaklah
mengharmonikannya dengan nilai agama - nilai yang juga mendapat tempat dalam
kerangka perundangan negara - sebagaimana demokrasi itu juga.
Pengharmonian
antara keduanya adalah cara terbaik supaya setiap satu tidak terabai.
Pengharmoniannya juga penting supaya kita mendapat manfaat dengan meletakkan
agama dalam hakikat semasa; mengambil kira kualiti manusia dan kemanusiaan.
Allahyarham
Muhammad 'Uthman El-Muhammady pernah menyatakan bahawa: "Unsur amalan
dalam demokrasi dengan beberapa penyesuaian, boleh diserasikan dengan ajaran
Islam sebagaimana yang ada dalam Ahli Sunah Wal-Jamaah, iaitu aliran arus
perdana Islam, dalam menjayakan hidup kolektif dalam negara kini".
Dalam
keghairahan menerima dan menyanjung sistem demokrasi, prinsip agama juga
mestilah juga diperkasa. Keduanya perlu diseimbangi supaya demokrasi yang
tujuannya, juga mahu menjaga masyarakat secara kolektif.
Kita
tidak boleh menyebabkan kerosakan kepada sistem yang ada. Oleh itu apa yang ada
dalam sistem demokrasi kita perlu diserasikan dengan nilai dan prinsip yang
menyemai dan mendamaikan masyarakat secara kolektif tanpa meninggalkan ajaran,
amalan dan kedudukan agama berkaitan ketuhanan, muamalat dan akhlak.
Penulis
ialah Felo Utama Kajian Syariah, Undang-Undang dan Politik, Institut Kefahaman
Islam Malaysia (IKIM)