NEGERI Sembilan adalah satu-satunya negeri yang
mengamalkan dua sistem demokrasi iaitu Perlembagaan Persekutuan/Negeri dan satu
lagi demokrasi Adat Perpatih. Demokrasi Adat Perpatih sudah lama diguna pakai
sebelum lahirnya sistem demokrasi berparlimen selepas kemerdekaan Malaya pada
1957 (kini Malaysia).
Yang nyata sistem lantikan ‘Raja-Raja’ di Negeri
Sembilan tidak sama dengan lantikan Raja atau Sultan negeri-negeri lain di
Semenanjung. Sistem lantikan Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan adalah
melalui demokrasi adat Perpatih.
Saya gunakan istilah ‘Raja-Raja’ kerana Negeri
Sembilan mempunyai empat lagi Raja di Luak atas nama Undang Luak. Undang Luak
yang menentukan dan berkuasa mutlak memilih Yang Dipertuan Besar Negeri
Sembilan hingga ke hari ini. Tanpa Undang yang empat, pelantikan Yang Dipertuan
Besar Negeri Sembilan tidak lengkap atau sempurna.
Empat Undang Luak itu ialah Undang Luak Sungai Ujong,
Undang Luak Rembau, Undang Luak Johol dan Undang Luak Jelebu. Atas dasar adat,
maka Undang yang berkuasa dan berpengaruh sejak dahulu. Tampin sebahagian
jajahan Luak Rembau ditadbir oleh Tunku Besar Tampin sejak 1834.
Begitu juga kedudukan empat Undang Luak. Mereka yang
dipilih adalah ditunjangi oleh Dato-Dato Lembaga sebagai tiang adat atau tiang
balai. Di bawahnya pula terdiri daripada Buapak yang dipilih dalam kalangan
anak buah yang berwaris. Hingga hari ini, sistem memilih dari bawah hingga ke
atas masih kekal dan kuat berlandaskan adat. Mengikut sejarah, proses
pelantikan Penghulu Luak beradat ini (kini Undang) telah menjangkau hingga 200
tahun lalu seperti bentuk piramid.
Adat berakar kebumi
Berpucuk ke langit
Alam dah beraja dan
Luak dah berundang
Jika demokrasi adat Perpatih ini sudah berakar atau
diamalkan sejak dua abad lalu, ia menunjukkan betapa hebatnya ikatan pesaka
Melayu itu masih utuh dan tidak ditelan zaman. Sudah tentu pesaka itu perlu
dipertahankan.
Walaupun dasarnya konservatif tetapi sifatnya
sentiasa terbuka mengikut perubahan dan pembaharuan zaman. Tiada sebab adat
dikatakan mundur. Asas kekuatan adat ini adalah peranan permuafakatan antara
suku bertua (Dato Lembaga), Buapak, anak-anak buah mahu pun semenda menerusi
‘mesyuarah’ atau perundangan.
Semua penjawat kepala-kepala adat ini layak adalah
warisan dari Perut Ibu yang dipanggil ‘Soko’. Maknanya ibu berakar umbi sebelum
cambah ke Buapak, Lembaga dan Penghulu Luak (Undang).
Memang hebat pencipta adat Perpatih dua bersaudara
dari Minangkabau ini. Mereka ini iaitu Datuk Perpatih Nan Sebatang dan Datuk
Ketemenggongan hadir pada pertengahan kurun ke-14 antara 1340-1360. Ia adalah
ciptaan menegakkan demokrasi di alam Melayu yang terulung. Bayangkan betapa
tinggi nilai pemikiran pada zaman itu yang belum mencapai tahap penulisan. Ini
satu pencapaian yang mengagumkan.
Selain membentuk demokrasi kepimpinan, peranan Adat
Perpatih cukup luas. Ia merangkumi soal kehidupan dan keharmonian keluarga. Ini
termasuk soal harta, perkahwinan dan tanah pusaka. Kerana faktor perubahan
zaman dan kesan peninggalan pentadbiran British, bukan semua ciri demokrasi
adat ini dapat dikekalkan.
Contohnya, dahulu tidak digalakkan perkahwinan sesama
suku atau waris yang sama. Tujuan untuk mengawal harta waris atau menyelamatkan
suku itu supaya tidak terpisah. Boleh juga bermaksud kenapa harta itu
diutamakan kepada anak perempuan. Ia bertujuan untuk melindungi anak perempuan
mereka seandainya berlaku penceraian.
Tujuannya cukup murni tetapi konsep ini tidak
berkembang. Contohnya, dalam soal pembukaan tanah-tanah baharu di luar bandar
bukan lagi mengikut peraturan adat. Tanah adat atau pesaka yang ada terhad
untuk ditinggalkan pada para waris.
Soal jodoh perkahwinan juga tidak sepatutnya jadi
halangan kerana kesukuan. Ia juga bukan satu kesalahan seandainya anak waris
ditakdirkan jodohnya dengan mualaf atau (orang asli umpamanya) kerana adat
(peraturan hidup) sudah ada ikatannya.
Adat bersendikan syariah
Syariah bersendikan hukum
Hukum bersendikan kitabullah ( al-Quran)
Syarak sudah mengatakan adat menurut. Inilah ungkapan
hikmah bahawa Islam adalah satu peraturan hidup bagi pengamal demokrasi adat
Perpatih.
Yang menarik perhatian hari ini sudah ramai generasi
baharu mengikut perkembangan adat Perpatih ini. Minat mereka ini boleh dilihat
menerusi platform media sosial (internet). Pandangan dan minat yang mereka
perlu dipupuk.
Mereka bukan sahaja tertarik dengan sistem adat
membina kepimpinan tetapi memperkayakan bahasa-bahasa adat seperti kiasan yang
cukup halus dan pengertiannya tepat. Contohnya, bahasa ‘berkampung sesama
keluarga’. Adat Perpatih menggunakan ungkapan ‘kerapatan waris’ maknanya
merapatkan kumpulan keluarga itu dalam satu majlis.
Perbincangan menerusi seminar masih berterusan
misalnya bicara persejarahan dan adatnya telah diadakan baru-baru ini di Kuala
Klawang, Jelebu anjuran Muzium Adat dan Yayasan Budi Jelebu pada Ogos lalu.
Saya tidak mengupas hasil bicara persejarahan Jelebu
tetapi perbincangan itu setidak-tidaknya memberi satu impak kesedaran bahawa
sejarah dan adat tidak boleh pupus dan dipisahkan. Di Jelebu, masih ramai
pengamal adat dan pengikutnya. Secara kebetulan pengisian Undang Jelebu masih
belum selesai penggantinya.
Kelewatan ini sudah tentu adanya unsur-unsur kurang kefahaman
perjalanan adat itu atau adanya unsur kepentingan konflik menyebabkan
perjalanan adat itu kusut dan tidak sempurna.
Kita tidak mahu pesaka adat Perpatih ini sudah tidak
mempunyai erti bagi generasi baharu apabila masyarakat tua tidak berpegang lagi
kepada tertib kesusilaan adat dan kesopanan laku.
Penasihat Sosiobudaya Kerajaan, Tan Sri Dr. Rais Yatim
berasal dari Jelebu adalah yang paling tepat mempunyai banyak pandangan
baharu mengikut zaman ini kerana beliau mempunyai kepakaran dalam dua bidang
iaitu undang-undang sivil dan peraturan adat.
Beliau sendiri mengesyorkan perlu perubahan atau sudah
sampai masanya enakmen baharu secara bertulis dikanunkan agar perjalanan adat
ini sentiasa subur dan segar asalkan tidak bertentangan dengan hukum syarak.
PENULIS ialah bekas wartawan Utusan Malaysia.